یکی از روشهای متداول در تبلیغات آنلاین استفاده از تبلیغات کلیکی یا PPC یا همان پرداحت بهازای کلیک است. در این مقاله شما را با تبلیغات PPC، تبلیغات گوگل ادز و همچنین مفهوم CPC آشنا خواهیم کرد. برای مطالعه بیشتر در رابطه با طراحی سایت و بهینه سازی سئو سایت میتوانید به لینک های مربوطه مراجعه کرده و یا با شماره های 09022002123 و 02188456784 تماس حاصل فرمایید. انجام پروژه سئو بسیار کاربردی، وقت گیر و کم هزینه است برای اطلاع از تعرفه سئو در سال 99 به لینک مربوطه مراجعه کرده البته جالب است بدانید مجموعه ما یعنی سایبرگایز با داشتن نیروهای مجرب و کارآمد در زمینه سئو به شما کمک میکند تا به هدف خود نزدیک تر بشوید. برای انجام پروژه های خود تماس بگیرید یا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه خدمات سئو ما مراجعه کنید و جهت کسب مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
پرداخت به ازای کلیک یا همان (PPC) مدلی از تبلیغات کلیکی است که در آن هرگاه یک کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین کلیک میکند تبلیغ کنندگان به او هزینه ای پرداخت میکنند. تبلیغات کلیکی به روش پرداخت به ازای کلیک انواعی دارد، اما نوع رایج آن تبلیغات جستجوی پولی میباشد. این تبلیغات زمانی ظاهر میشوند که افراد به صورت آنلاین با استفاده از یک موتور جستجو همانند گوگل در حال جستجو هستند، بهخصوص اگر جستجوهایشان زمینه تجاری داشته باشد و یا بهعبارتی بهدنبال خرید چیزی باشند. این جستجو میتواند هر نوع جستجویی باشد، از جستجو با دستگاه موبایل گرفته مثلا، فردی در موبایلش به دنبال نزدیکترین فست فود به خودش میباشد تا فردی که از خدمات جستجوی محلی استفاده میکند، فردی که به دنبال لوله کش یا دندانپزشک است و یا فردی که میخواهد هدیه (گل برای روز مادر) یا یک نرم افزار سازمانی با کیفیت بخرد. تمام این جستجوها میتوانند باعث و بانی تبلیغات پرداخت به ازای کلیک باشند. دیگر قالبهای تبلیغات کلیکی PPC شامل تبلیغات نمایشی و بازاریابی مجدد میباشد.
بهمنظور اینکه تبلیغات در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شوند (که از آن به نام صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP یاد میشود)، تبلیغ کنندگان نمیتوانند به سادگی هزینه بیشتری بپردازند تا تضمین کنند تبلیغات شان نسبت به تبلیغات دیگر رقبا در اولویت بالاتری پدیدار میشود. در عوض تبلیغات بیشتر منوط به چیزی به نام مزایده تبلیغاتی است، یک فرآیند تماما اتومات که گوگل و دیگر موتور های جستجوی مهم از آن به منظور تعیین ارتباط و اعتبار تبلیغاتی که در SERP هایشان ظاهر میشود استفاده میکنند.
همانطور که از نام مزایده تبلیغاتی عنوان بر میآید میتوان فهمید که این فرآیند نوعی سیستم مزایده و پیشنهاد است. بدین معنی که تبلیغ کنندگان باید روی عباراتی که میخواهند باعث تحریک شود و یا نمایش تبلیغات شان مزایده برگزار کنند. این عبارات به نام کلمات کلیدی شناخته میشوند.
برای مثال، کسب و کار شما در تجهیزات کمپینگ خبره است. یک کاربر که میخواهد یک چادر خیمه ای، کیسه خواب و یا یک اجاق گاز قابل حمل بخرد، ممکن است کلمه کلیدی تجهیزات کمپینگ را در موتور جستجوی خود وارد کند تا بتواند خرده فروشانی که چنین محصولاتی را دارند پیدا کند. در عین حال، کاربر نتیجه جستجوی آنها را ارسال میکند و موتور جستجو محاسبات پیچیده الگوریتمی اش را پیاده میکند که براساس مزایده تبلیغاتی انجام میپذیرد. این فرآیند مشخص میکند کدام تبلیغات نشان داده میشوند و نحوه نمایش چگونه است، و این تبلیغات مربوط به کدام تبلیغ کننده میباشد.
از آنجا که شما باید برای هر کلیک روی تبلیغات هزینهای بپردازید، ضروری است که تنها روی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان مزایده برگزار کنید، لذا مطمئن خواهید شد که از میزان هزینه صرف شده شما برای تبلیغات ROI بدست اورده اید. ابزار کلمه کلیدی به شما کمک میکند کلمات کلیدی مناسبی که باید روی آنها مزایده کنید و همچنین باعث فروش و یا تبدیل میشوند و زیاد گران نیستند را بیابید.
گوگل ادز که سابقا از آن به نام گوگل ادوردز یاد میشد یکی از مشهور ترین سیستمهای تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک در دنیا میباشد. پلت فرم ادز کسب و کارها را قادر میسازد تبلیغاتی را ایجاد کنند که در موتور جستجوی گوگل و دیگر مشخصه های گوگل ظاهر شود. گوگل ادز بر اساس مدل پرداخت به ازای کلیک عمل میکند که در آن کاربران روی کلمات کلیدی مزایده برگزار میکنند و برای هر کلمه ای که روی تبلیغات شان صورت بگیرد پول دریافت میکنند.
گوگل وارد جزئیات تبلیغ کنندگان ادز شده است و مجموعه برندههایی که در فضای ارزشمند تبلیغاتی در صفحه نتایج جستجویش ظاهر شدهاند را انتخاب میکند. "برندگان" براساس ترکیب عوامل متعددی انتخاب میشوند، از جمله کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی، کمپین های تبلیغاتی و میزان مزایده کلمات کلیدی آنها.
از همه مهم تر کسی که در صفحه ظاهر میشود براساس رتبه تبلیغات تبلیغ کننده تعیین میشود، معیاری که با ضرب دو عامل کلیدی – مزایده CPC) _ CPC هزینهای که به ازای هر کلیک روی تبلیغ پرداخت میشود) (بالاترین میزانی که تبلیغکننده میخواهد خرج کند) و امتیاز کیفی (مقداری که نرخ کلیک، ارتباط و کیفیت صفحات فرود را در خود مشمول ساخته) – محاسبه میشود. این سیستم به تبلیغ کنندگان برنده این امکان را میدهد که با هزینه ای که با بودجه آنها تطابق دارد به مشتریانی بالقوه دست پیدا کنند. این نوعی مزایده است. تصویر زیر نشان میدهد که عملکرد این مزایده به چه صورت میباشد.
هزینه به ازای هر کلیک یا CPC مقداری است که شما برای کلیکی که در کمپینهای بازاریابی دیجیتال روی تبلیغات PPC شما در پلت فرم هایی همانند گوگل ادوردز یا بینگ ادز انجام میشود میپردازید. هزینه برای هر کلیک شما با عوامل متعددی معین میشوند از جمله حداکثر پیشنهاد؛ امتیاز کیفی شما و رتبه تبلیغات دیگر مزایده های تبلیغ کنندگان برای همان کلمه کلیدی. این موضوع در زیر شفاف سازی شده است.
CPC یک معیار بسیار مهم است چرا که آن کلیکها و هزینهها به سرعت زیاد میشوند. اگر CPC شما خیلی بالا باشد نمیتوانید سرمایهای که برای تبلیغات گذاشتید را برگردانید (ROI).
ROI در ادوردز با اینکه چقدر برای کلیکها و کیفیت ترافیکی که از آن کلیکها دریافت میکنید تعیین میشود؛ قطعا شما به دنبال ترافیک به هر قیمتی نیستید و یا به دنبال ترافیک مقرون به صرفه ای هستید که ارزشی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. هزینه متوسط به ازای کلیک بسته به صنعت، نوع کسب و کار و چیزی که شبکه ها برایش تبلیغ میکنند تغییر میکند. صنایع رقیب و صنایعی که دارای تبدیل های گران قیمت هستند (همانند نرم افزار سازمانی، تجهیزات صنعتی و یا خدمات گرانی که در صنعت مالی و قانونی وجود دارد) هزینه های گران تری برای هر کلیک دارند.
CPC خود را کم کنید و در عین حال ارزشتان را حفظ کنید!
تبلیغ کنندگان ادرودز میخواهند CPC خود را کنترل کنند و در عین حال کیفیت ترافیک بازدید کنندگان شان را بهبود بخشند، لذا پولی که روی کلیک های تبلیغاتی خرج میکنند ارزشمند است. CPC میانگین شما میتواند با بهبود امتیاز کیفی شما به شدت کم شود. امتیاز کیفی تحت تاثیر عوامل زیر میباشد :
برای اینکه بدانید CPC شما چگونه با دیگر تبلیغات مشابه مقایسه میشود و چگونه میتوانید CPC خودتان را کم کنید، از ادوردز پرفورمنس گریدر (AdWords Performance Grader) استفاده کنید تا بتوانید اکانت ادوردز خودتان را سریع و رایگان تحلیل کنید و نکاتی را در مورد هزینهها، عملکرد تبلیغاتی و بهینهسازی موبایل و غیره را بدست آورید.