سایبرگایز

گروه نرم افزاری سایبرگایز

سایبرگایز

گروه نرم افزاری سایبرگایز

مراقبت از کسب و کارهای کوچک در بحران کرونا!

کسب‌ و کارهای کوچک در دوران کنونی شیوع ویروس کرونا، چالش‌ های متعددی را تجربه می‌ کنند و باید راهکار هایی عملی برای عبور از بحران در پیش بگیرند. سیاست‌ های فاصله‌ گیری اجتماعی و تعطیلی کسب‌ و کارهای غیر الزامی، به‌ مرور در اکثر نقاط جهان اجرا و تشدید می‌ شوند. شیوع ویروس کرونا در ماه‌ های انتهایی سال ۲۰۱۹ و اوج‌ گیری آن در ماه‌ های ابتدایی سال ۲۰۲۰ باعث شد تا بسیاری از کارمندان و مدیران مجبور به حضور در خانه و دورکاری شوند. ازطرفی، بسیاری از کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ محلی، به‌ خاطر الزامی و حیاتی نبودن خدمات و کالاها، مجبور به تعطیلی شده‌ اند. ازطرفی، کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط در اکثر نقاط جهان نقشی حیاتی در اقتصاد کشور های خود ایفا می‌ کنند و بار بزرگی را در مسیر حل چالش بیکاری برداشته‌ اند.

در دوران شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در رفتار های کاربران ایجاد شد، بسیاری از کسب‌ و کارها با کاهش مشتری و درنتیجه درآمد رو به‌ رو شدند. حتی آنهایی که وابسته به فعالیت‌ های حضوری نیستند و خدمات اینترنتی ارائه می‌ کنند، در بسیاری از موارد کاهش تقاضا داشته‌ اند. از میان کسب‌ و کارهای آسیب‌ خورده می‌ توان به پلتفرم‌ های رابط خرید بلیط، مدیریت رویداد، هتل‌ داری، تاکسی‌ های اینترنتی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. به‌ هرحال بحران کنونی برای بسیاری از بازیگران دنیای کسب‌ و کار، بی‌ سابقه بود، اما می‌ توان سیاست‌ های اعمال‌ شده را درک کرد و راهی به‌ جز هماهنگ شدن و پیاده‌ سازی راهکار برای عبور از بحران، وجود ندارد.

مراقبت از کسب و کارهای کوچک در بحران کرونا!

بحران‌‌ها در همه انواع و ابعاد، به کسب‌ و کارها و ساختار اقتصادی ضربه وارد می‌ کنند. در این‌ میان برخی از کسب‌ و کارها با منابع و دارایی‌ها و سابقه بزرگ تر، دوران آسان تری را نسبت به استارتاپ ها و کسب‌ و کارهای نوپا سپری می‌ کنند. از طرفی، کسب‌ و کارهای کوچک که دارایی‌ های محدود تری دارند، باید راهکار های عملی سریع و کارساز تری را برای حفظ حیات خود به‌ کار بگیرند. در ادامه این مطلب راهکار هایی را پیشنهاد می‌ کنیم که کسب‌ و کارها کوچک با پیاده‌ سازی آنها، دوران بحران را احتمالا با سلامت بیشتری سپری خواهند کرد.

مدیریت نقدینگی :

در شرایط کنونی که درآمد زایی برای بسیاری از کسب‌ و کارها دشوار و حتی غیر ممکن شده است، حفظ وضعیت موجود و به‌ نوعی بقاء در شرایط کنونی، حیاتی محسوب می‌ شود. به‌ هرحال کسب‌ و کارها همیشه هزینه‌ هایی دارند که برای مدیریت آن‌ ها به نقدینگی نیاز خواهند داشت. هزینه‌ هایی همچون اجاره‌ بها، قبوض خدماتی، حقوق کارمندان و بسیاری موارد دیگر، هنوز به قوت خود باقی هستند. اگر چه مردم در شرایط کنونی به کمک یکدیگر شتافته‌ اند و دولت‌ ها نیز تسهیلاتی را برای کسب‌ و کارها در نظر گرفته‌ اند، مدیریت هزینه و نقدینگی هنوز در اولویت اول قرار دارد. درواقع مدیران در شرایط کنونی باید بیش‌ از پیش برنامه‌ هایی جدی برای مدیریت هزینه‌ ها داشته باشند و از اقدام‌ های غیر ضروری خود داری کنند.

برخی کشور ها تسهیلات مخصوص کسب‌ و کارهای کوچک را منوط به حفظ کارمندان کنونی کرده‌ اند. چنین سیاست‌ هایی نشان می‌ دهد که وضعیت نیروی انسانی باید در اولویت اول کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط باشد. در صورتی که نیروی انسانی در شرایط بحران کنونی حفظ نشود، چالش‌ ها در شرایط فعلی و حتی پس از رهایی از بیماری کووید ۱۹ نیز دو چندان خواهد شد. شاید از همین سیاست‌ ها و قانون‌ گذاری‌ ها در برخی نقاط جهان بتوان استنباط کرد که حفظ روحیه کارمندان و تعهد آن‌ ها به کسب‌ و کار، باید مهم ترین استراتژی استارتاپ ها باشد. برای راه اندازی یک استارت آپ شما باید اطلاعات کافی در این باره را داشته باشید. برای این کار کافیست بر روی لینک راه اندازی استارت آپ کلیک کنید و یا با شماره های 09022002ت123 و 02188456784 تماس بگیرید.

ارتباط با مقام‌های قانون‌ گذار :

تنظیم گری قانونی برای شرایط کنونی و تصمیم گیری درباره تسهیلاتی که به کسب‌ و کارها اهدا می‌ شود، اهمیت زیادی دارد. در این‌ میان کسب‌ و کارهای بزرگ‌ تر و باسابقه‌ تر، ارتباط نزدیک‌ تری با سازمان‌های تنظیم‌ گر دارند و شاید تاثیر آن‌ها در تصمیم‌ گیری‌ های تسهیلاتی بیشتر باشد. کسب‌ و کارهای کوچک برای دسترسی به تسهیلاتی که مناسب شرایط خودشان باشد، باید ارتباط خود را با سازمان‌ های تنظیم‌ گر افزایش دهند تا شرایطی مناسب وضعیت خود در قوانین اعمال کنند. اتحاد میان کسب‌ و کارهای کوچک در شرایط کنونی مانند همه شرایط زمانی، حیاتی محسوب می‌شود. استارتاپ‌ ها باوجود تمام رقابت‌ های شدیدی که برای کسب سهم هرچه بیشتر بازار دارند، برای حل چالش‌ های خود خصوصا در حوزه‌ های تنظیم‌ گری، راهی به جز اتحاد ندارند. تنها با حفظ همکاری می‌ توان شرایط بهینه برای اکوسیستم استارتاپی را به گوش سازمان‌ های تنظیم‌ گر رساند.

مراقبت از کسب و کارهای کوچک در بحران کرونا!

مدیریت نیروی انسانی :

بقاء در شرایط بحران، تنها محدود به کاهش هزینه‌ ها و حفظ نقدینگی نیست. همان‌ طور که گفته شد، حفظ روحیه کارمندان و درنهایت حفظ آن‌ ها به‌ عنوان نیرو های محرکه اصلی در شرکت، اهمیتی بسیار بالاتر دارد. مدیران کسب‌ و کارها در شرایط کنونی باید بیش از همیشه روحیه رهبری خود را نشان دهند. حفظ آرامش در شرایط کنونی، مانند حفظ تعادل در موج‌ سواری است. درواقع بدون توجه به بلند یا کوتاه بودن و شدید بودن امواج، تنها باید روی تعادل خود متمرکز شوید. در شرایط کنونی، برنامه‌‌ ریزی‌ ها نباید بسیار بلند مدت باشند، ابتدا برای چند هفته و سپس چند ماه برنامه‌ ریزی کنید. فراموش نکنید که شرایط اغلب در بحران‌ ها تغییر می‌ کنند. اگرچه شرایط ثابت نیستند، برخی موارد را باید به‌ عنوان اولویت اصلی در نظر داشته باشید :

  • حتما به کارمندان خود اطمینان دهید که تحت حفاظت و پشتیبانی قرار دارند. به‌ هر حال آن‌ ها باید احساس کنند که نیرویی پشتیبان،‌ در بحران‌ از آن‌ها حمایت می‌کند.
  • در تصمیم‌ گیری‌ها گرفتار نشوید. همان‌ طور که گفته شد، شرایط به‌ صورت هفتگی تغییر می‌ کنند و ناچار به تصمیم‌ گیری‌ های چابک هستید.
  • سیاست‌ ها و تصمیم‌ گیری‌ های جدید را با سرعت مناسب به همه‌ کارمندان، خصوصا آن‌ هایی که در مرخصی استعلاجی هستند، اطلاع‌ رسانی کنید.
  • وضعیت کنونی برای استخدام جدید مناسب نیست، از جذب نیروی جدید تا مشخص شدن وضعیت نهایی بحران، خودداری کنید.

مدیریت بازاریابی و فروش :

ارتباط دائم با مشتریان و پیمانکار ها در شرایط بحران، اهمیت زیادی دارد. مشتریان و کاربران باید احساس کنند که استارتاپ شما در حیات کامل به فعالیت‌ های خود ادامه می‌دهد. اگر طبق سیاست‌ های موجود، شرکت شما اجازه‌ ادامه کار دارد، حتما به مشتریان اطلاع‌ رسانی کنید. به‌ علاوه، شرایط تهیه کردن خدمات و کالاها را برای آن‌ ها تسهیل کنید. استفاده از شبکه‌ های اجتماعی برای اطلاع‌ رسانی در این شرایط، بسیار مهم است. خلاقیت و توسعه راهکار های جدید بازاریابی و فروش، در وضعیت بحران اهمیت زیادی دارد. شرایط را بررسی کنید و به‌ دنبال نقاط اشتراک خود با مشتریان و کاربران باشید. اکنون زمان خوبی است تا روی مشتریان کنونی متمرکز شوید و ارتباط خود را با آن‌ ها حفظ کنید.

تحقیق و توسعه، بهبود محصولات و خدمات :

وقتی شرایط بحران و دورکاری اکثر نیرو های انسانی، منجر به کند شدن روال‌ های کاری می‌ شود، می‌ توان از زمان اضافه برای پروژه‌هایی استفاده کرد که همیشه به بهانه کمبود زمان، به تعویق می‌ انداختید. در واقع باید در زمان اضافه کنونی سرمایه‌‌ گذاری کنید و به‌ جای هدر دادن آن با تفریح‌ های بی‌ فایده، از شرایط برای انجام فعالیت‌ های توسعه‌ ای استفاده کنید. اگر قرنطینه خانگی و دورکاری، منجر به کاهش مشتریان و فعالیت‌ های شما شده است، از زمان اضافه‌ ای که دارید برای بهبود فرایند ها و افزایش بازدهی استفاده کنید. به‌ هر حال همه کسب‌ و کارها همیشه نیاز به بهینه‌ سازی دارند که شاید به‌ خاطر فشار های کاری و چالش‌ های روزانه، موفق به انجام آن‌ ها نشوید. وضعیت کنونی قطعا به شما و اعضای تیم اجازه می‌ دهد تا زمان بهتری برای مدیریت و برنامه‌ ریزی کارها داشته باشید. جهت بهینه سازی سایت خود و یا طراحی سایت کافیست به لینک بهینه سازی سئو سایت  و طراحی سایت مراجعه کرده و یا با شماره های ذکر شده تماس بگیرید.

ترویج دورکاری :

بسیاری از کارمندان خصوصا در استارتاپ‌ های فناوری این روزها به‌ صورت دورکاری و کار در خانه، وظایف خود را انجام می‌ دهند. مدیران در شرایط کنونی باید هر چه بیشتر به توسعه زیر ساخت و ابزار های مورد نیاز برای دورکاری توجه نشان دهند. افرادی که برای اولین‌ بار تجربه کار در منزل دارند، باید به ابزار ها و سرویس‌ های حیاتی برای ارتباط و انجام وظایف دسترسی داشته باشند. همچنین باید شرایطی فراهم شود تا وظایف به‌ روشنی بین کارمندان توزیع شود. آموزش نیرو ها برای انجام بهینه تر وظایف دورکاری، اهمیت زیادی دارد. به هرحال همه افراد با پیش‌ نیاز ها و ساختار دورکاری آشنا نیستند و وظیفه مدیران برای آموزش آن‌ ها، اهمیت زیادی دارد. به‌ علاوه، در این شرایط هرچه بیشتر باید زیر ساخت‌ های فناوری خود را توسعه دهید. به‌ عنوان مثال می‌ توان سرویس‌ های ابری مخصوص دورکاری را بیش‌ از پیش به‌ کار گرفت یا فرایندی برای ارتباط کارمندان با کامپیوتر های محل کار، پیاده‌ سازی کرد.

مسئولیت اجتماعی :

فعالیت‌ های که در مسیر مسئولیت اجتماعی انجام می‌ شوند، علاوه بر بر طرف کردن نیاز های جامعه و کمک به مشتریان بالقوه کسب‌ و کار، همیشه حکم بازاریابی هم دارند. هر کسب‌ و کاری بسته به حوزه فعالیت خود می‌ تواند در شرایط بحران، به جامعه اطراف خود کمک‌ های رایگان ارائه کند. نکته مهم در بحران‌ هایی که به‌ دلایل گوناگون برای کسب‌ و کارها ایجاد می‌ شود، عبرت‌ آموزی و آماده شدن برای پرهیز از تکرار اشتباهات در آینده است. به‌ هر حال شیوع ویروس کرونا بحرانی بود که به‌ صورت ناگهانی و بی‌ سابقه به همه کسب‌ و کارها حمله کرد، اما می‌ توان با عبرت‌ آموزی از رخداد های پیش‌ آمده، برای شرایط احتمالی در آینده، آماده‌ تر شد. از مهم‌ ترین برنامه‌ های آماده‌ سازی می‌ توان به پس‌ انداز و حفظ برنامه‌ ای منظم برای مدیریت نقدینگی اشاره کرد. به‌ علاوه، در نظر داشتن راهکار های درآمدی جایگزین و برنامه‌ هایی برای تغییر مسیر احتمالی کسب‌ و کار هم اهمیت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد